الأربعاء، 21 مارس 2018

مجلة الهيكل .. رضا ابو شنب .. امي















امي يا طيبه
يا نبع الحنان
هديه من ربنا المنان
اهداكي ليا لاجل
اكون انسان
يغذيني من دمك
ويسقيني وانا عطشان
نزلت من بطنك اصرخ
وانا زعلان
قطعو الحبل بينا
وسابو حبل الحنان
بحضنك تدفيني
وانا بردان
من صدرك تغذيني
لما بكون جعان
وتسهري طول الليل
بتبكي وانا تعبان
وعمرك ما في يوم تزهقي
مهما يطول الزمان
تعلميني الكلام
وتمسكي ايدي
تقولي شاور هنا
وابتسم لفلان
بتحرمي نفسك
وتشتري لي تشرت
ولاختي كمان فستان
تقولي بلاش تزعل ابوك
علشان ابوك غلبان
بيتحمل كتير وطول
العمر شقيان
واحنا من غيره
كالبيت بدون عمدان
ولو حبي ليك قيراط
حبه ليك فدان
وحب بلدك ياولدي
حب البلد من الايمان
مصر عظيمه ذكرها
ربنا في القرأن
واتزوج رسولنا منها
وابراهيم خليل الرحمن
ويوسف كان وزيرها
ومريم مرت منها بامان
وموسي خلع نعليه فيها
وفرعون مات غرقان
تاريخ وحضارة تحكي
حكاية الانسان
في عيدك يا امي
الكل جاي فرحان
اللي يبارك ويهني
واللي بالهدية يبان
واللي يجمع هديه
الورد من البستان
وصي عليكي الرسول
وامرنا بطاعتك الرحمن
فالجنة تحت اقدامك
ورضاكي علي
الوجوه بيبان
ادعي لي دايما ياامي
بالستر والمغفرة
وبجنة الرحمن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق